چهارشنبه ٢٩ دی ١٣٩٥
عنوان
ایران
مقبره الشعرا - تبریز
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

نشست

برگزاری نشست علمی - تخصصی "چند فرهنگ گرایی از منظر اسلام" در محل رایزنی فرهنگی باکو

روز پنجشنبه دوم دیماه رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو با مشارکت مرکز مطالعات اقوام جمهوری آذربایجان نشست علمی - تخصصی با موضوع نگاه اسلام به موضوع چند فرهنگ گرایی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و صاحب نظران حوزه فرهنگ و رسانه در محل رایزنی فرهنگی سفارت ج. ا. ایران در باکو برگزار گردید.

 

در این نشست ابتدا سید ابراهیم ابراهیمی نائید رایزن فرهنگی کشورمان در باکو ضمن خوش آمدگویی به حضار با اشاره به نامگذاری سال 2016 بعنوان سال چند فرهنگ گرایی در جمهوری آذربایجان به تشریح جایگاه این موضوع در اسلام پرداخت.

رایزن فرهنگی کشورمان در باکو با اشاره با مفاهیم جدید غربی مانند مولتی کولترالیسم و تحمل پذیری گفت: هر چند مفهوم چند فرهنگ گرایی یک واژه جدید و ساخته دنیای غرب است لکن ریشه و ماوای این موضوع به شرق باز میگردد.

ایشان همچنین با اشاره به نگاه احترام آمیز پیامبر بزرگوار اسلام به فرهنگ های مختلف پیرامون خود، اسلام را دینی مترقی دانست که این آیین و دین همواره به پیروان خود سفارش مراعات سایر ادیان و فرهنگها را نموده و پیروان خود را از هرگونه بد رفتاری با پیروان سایر ادیان  برحذر می دارد.

ابراهیمی همچنین با اشاره به برخی از آیات و روایات به توجه دین مبین اسلام به احترام و رعایت حقوق سایر فرهنگ ها پرداخت و گفت که از سوره منافقون چنین برمی آید که دین مبین اسلام حتی با کافران هم وارد جنگ و جدال نشد و آنها را به حال خود رها کرد در صورتیکه امروز شاهد هستیم که گروهی با نام اسلام و با ادعای پیروی از پیامبر رحمت سر مخالفین خود را از تن جدا میکنند. وی نامه امام علی (ع) به مالک اشتر را مانیفست چند فرهنگ گرائی و رعایت حقوق همه اقشار مردم از هر قشر و فرهنگی دانست و به بیان فرازهائی از این نامه پرداخت. همچنین ایشان با ذکر آیات دیگر در خصوص رعایت حقوق دیگران و نیز زندگی مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان در سیره نبوی گفت که اسلام دین سلم و صلح و دوستی است و استکبار جهانی از ترس فراگیر شدن اسلام در جهان به مبارزه دین علیه دین پرداخته و با تاسیس گروههای تکفیری و باصطلاح سلفی در صدد معرفی اسلام به عنوان دین خشونت طلب برآمده است تا بزعم خود به اسلام ضربه بزند.

وی در ادامه با انتقاد از لفاظی بی شرمانه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار اخیر خود با رئیس جمهور آذربایجان که از ایشان به خاطر تحمل پذیری دینی و رعایت حقوق یهودیان در آذربایجان تشکر کرده بود، گفت: یهودیان در کشورهای مسلمان مانند ایران و آذربایجان با فراغت خاطر و در صلح و امان زندگی میکنند ولی آیا شما هم به حقوق مسلمانان در فلسطین اشغالی احترام می گذارید؟

دکتر نگار آخوند اوآ کارمند بخش انستیتو تاریخ آکادمی ملی علوم آذربایجان نیز در خصوص موضوع چند فرهنگ گرایی در آذربایجان سخنرانی کرد. ایشان گفت که آذربایجان دستاوردهای مهم و زیادی در زمینه چند فرهنگرایی بدست آورده است. در طول تاریخ آذربایجان روابط فرهنگی با یونان و دیگر فرهنگها داشته است که این موضوع نشانه  وجود این تفکر و احترام به فرهنگهای دیگر از دیرباز در این سرزمین است. وی همچنین در ادامه گفت ما هم اکنون شاهد این موضوع هستیم که جمهوری آذربایجان در جریانهای مختلف فرهنگی جهان شرکت فعال و موثر دارد، ما هم اکنون دارای روابط فرهنگی با  همه کشورها هستیم و چند فرهنگ گرایی در سبک زندگی و حکومت داری ما در آذربایجان نهادینه شده است .

 

صالح دوست علی اف عضو انستیتو شرقشناسی آکادمی ملی علوم ج. آذربایجان نیز با اشاره به موضوع نقش اسلام در پیشرفت سنتهای چند فرهنگ گرایی در جمهوری آذربایجان سخنرانی کرد، ایشان به نقش آذریها در طول تاریخ در اشاعه تفکر چند فرهنگ گرایی پرداخت و گفت: اعتقاد به چند فرهنگ گرایی سبب حفظ سنتها و فرهنگهای مختلف در یک کشور میشود و به همین دلیل چند فرهنگ گرایی و ایجاد گفت و گوهای بین تمدنها نیز ضروری است.

ریحان میرزا زاده روزنامه نگار و نویسنده جمهوری آذربایجان نیز با بیان اینکه اسلام دین صلح و دوستی می باشد به ضرورت توجه هرچه بیشتر به فرهنگها  تاکید کرد. وی با انتقاد از بروز نزاع های موجود بین مذاهب اسلامی این موضوع را ساخته و پرداخته افراد غیر مسلمان دانست و خواستار پایان یافتن خونریزیهای موجود در دنیای اسلام شد. وی توجه به چند فرهنگ گرایی و احترام به این موضوع را برای ایجاد صلح و دوستی در دنیا از اولویتهای مهم دولتها و ملتها برشمرد.

گلناره اینانج رئیس مرکز مطالعات اقوام (اتنوگلوبوس) نیز طی سخنانی به موضوع هم زیستی مسالمت آمیز در اسلام پرداخت. ایشان اسلام را دینی تحمل پذیر در برابر مخالفان و سایر اعتقادات دانست و گفت: اسلام پیامبران قبلی را  همواره مورد تایید قرار می دهد و به آنها احترام می گذارد، عرب را بر عجم برتر نمی داند و همه را در خلقت برابر می داند ایشان در بخش آخر سخنرانی خود  لزوم تحمل پذیری در برابر یکدیگر را در این زمان بسیار ضروری و مهم دانست.

در ادامه این نشست علمی دیگر شرکت کنندگان در خصوص موضوع نشست هر یک نظرات و دیدگاههای خود را بیان کردند.


٠٨:٥٢ - 1395/10/06    /    شماره : ٦٦٨٢٠٥    /    تعداد نمایش : ٤١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
رهبر معظم انقلاب اسلامی

سفر رئیس جمهور ج. ا.ا به آذربایجان

پایگاه اطلاع رسانی دولت

 سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

سفارت ج.ا.ایران در باکو

دانشگاه امام خمینی

شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور

سايت ايرانيان

دانشنامه جهان اسلام

مرکزساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی

آينده روشن
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 297177
بازدید امروز : 87
بازدید این صفحه : 590655
بازدیدکنندگان آنلاين : 2
زمان بازدید : 1.1562

اخبارصفحه اصلیدر باره مامطبوعات و رسانه هاي گروهي ايراناسلامتماس با ما